شهر زیرزمینی کاریز کیش

زمان مطالعه: 3 دقیقه
4.5 / 5 ( 15 امتیاز )

کاریز شهری در دل زمین

کاریز قدمتی 2500 ساله دارد و معماری و هنر ایرانی را نشان می دهد. از ویژگی های بارز این مکان سقف زیبای مرجانی و هوای خنک دائمی آن می باشد.
این قنات که 15 کیلومتر طول دارد از محله ی صفین آغاز شده و تا شهر حریره ادامه می یابد و در امتداد مسیر این قنات چاه هایی نیز وجود دارد.

این قنات دارای قدمتی کهن است و از آن برای هدایت آب های زیرزمینی استفاده می کردند.کاریز امروزه به یک شهر زیرزمینی فوق العاده تبدیل شده که حدود ۱۰ هکتار وسعت و ۱۶ متر عمق دارد.شامل قسمت های مختلف از جمله غرفه های صنایع دستی ، موزه ، سالن های آمفی تئاتر و کنفرانس ، گالری های مختلف و رستوران می باشد.در طول کاریز ۶ پایاب وجود دارد که یکی از آن ها قابل مشاهده است.دارای سقفی مرجانی است که مملو از صدف ها و آبزیانی است که به صورت فسیل درآمده اند.

کاریز کیش
کاریز کیش
کاریز کیش

آب شیرین کاریز از طریق بارندگی فصلی کیش تامین می شود به طوری که آب از مرجان ها عبور کرده و این مرجان ها به عنوان یک صافی عمل می کنند ، سپس وارد یک لایه گل رس (گل مارن) می شود. در طول کاریز شش پایاب وجود دارد. پایاب ها مکانی برای برداشت آب هستند.

کاریز دارای سقفی مرجانی به قطر 7 متر است که زمانی بستر دریا بوده و اکنون شامل بسیاری از فسیل های صدف ها و آبزیان است. از جمله ی آنها می توان به فسیل لاک پشتی اشاره کرد که در 570 سال پیش می زیسته است .

در کاریز موزه ای نیز وجود دارد که در آن مطالعات و اسناد مربوط به فسیل ها و اطلاعاتی از جزیره ی کیش و خلیج فارس به نمایش در می آید.این جاذبه ی گردشگری زیبا با سرمایه گذاری مهندس حاجی حسینی بازسازی شده و با حفظ بخش های سنتی آن ، قسمت های تفریحی نیز به این مجموعه اضافه شده است.

شهر زیرزمینی کاریز کیش

امکانات

  • غرفه صنایع دستی
  • موزه
  • سالن آمفی تئاتر
  • سالن کنفرانس
  • گالری
  • رستوران

پیشنهاد آی سفر

شهر زیر زمینی کاریز کیش آنقدر معروف است وشهرت دارد که حتی اگر روزهای کمی را در جزیره ی کیش اقامت دارید نباید بازدید از آن را از دست بدهید.با تماشای این مجموعه ی تاریخی و تفریحی یک روز بسیار متفاوت و جذاب را در طول سفرتان تجربه خواهید کرد. هم چنین مکان مناسببی برای عکاسی است و می توانید عکس های یادگاری خاصی را در این مکان ثبت کنید.

اطلاعات مجموعه کاریز کیش

زمان بازدیداز شنبه تا جمعه ساعت 9 صبح تا 10 شب
آدرس بلوار میرمهنا، حد فاصل میدان المپیک و میدان فارور
هزینه ورودینفری 20 هزار تومان
وب سایت مجموعه WWW.karizkish.com


Recent Posts

پاریس تمام نشدنی!

زمان مطالعه: 5 دقیقه تمام کشورهای دنیا ده ها بار ارزش سفر کردن دارند. مثلا…

3 سال ago

وقتی رفتن مهم تر از مقصد می شود

زمان مطالعه: 3 دقیقه شما چه زمانی احساس کردید که دوست دارید جایی که در…

3 سال ago

5 کاخ دیدنی استانبول

زمان مطالعه: 5 دقیقه این بار در گذر از کشور وسیع و پر از جاذبه…

3 سال ago

سفر در زمان حال

زمان مطالعه: 3 دقیقه از دست دادن زمان حال، بیشتر از هر جایی در سفر…

3 سال ago

پاریس ، مدینه فاضله یا شهر عشاق؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه ه شخصه کلمه ی پاریس در ذهن من بیشتر جا افتاده…

3 سال ago

5 جاذبه گردشگری ازمیر

زمان مطالعه: 5 دقیقه ازمیر، مهم ترین شهر منطقه که در گذشته به نام "سمیرنا"…

3 سال ago