امکان رزرو آنلاین تور در آی سفر ...

معرفی هواپیما

هواپیمای مک دانل داگلاس

زمان مطالعه: 5 دقیقه

شرکت هواپیماسازی مک دانل داگلاس، حاصل ادغام دو شرکت بزرگ

مک‌دانل داگلاس، (McDonnell Douglas) یک شرکت هوافضای آمریکایی بود که در گذشته مهم‌ترین شرکت در حوزه هوافضا و تولید تجهیزات نظامی در آمریکا محسوب می‌شد. این شرکت در سال ۱۹۶۷ از ادغام 2 شرکت هواپیماسازی مک‌دانل و داگلاس تأسیس شد. و سرانجام، شرکت مک‌دانل داگلاس در سال ۱۹۹۷ توسط کمپانی بوئینگ خریداری و در این شرکت ادغام گردید.

شرکت هواپیماسازی داگلاس در سال ۱۹۲۱ توسط دونالد ویلس داگلاس در شهر لانگ بیچ ایالت کالیفرنیا تأسیس شد. حدود 18 سال بعد یعنی در سال 1939 شرکت هواپیماسازی دیگری با نام مک دانل توسط جیمز اسمیت مک دانل در آمریکا و این بار در ایالت میزوری احداث گشت. (هم اکنون دفتر مرکزی این شرکت متعلق به بوئینگ می باشد.)

در اوایل سال ۱۹۶۶ شرکت داگلاس سفارش‌های زیادی جهت ساخت قبول کرده بود و هم‌زمان شرکت مک‌دانل نیز در حال پیشرفت روزافزون در این صنعت بود. تا زمانی که هزینه‌های راه‌اندازی و تولید هواپیماهای مدل داگلاس DC-8 و DC-9 منجر به کاهش منابع مالی شرکت داگلاس گردید. در نتیجه در دسامبر سال ۱۹۶۶ مدیران شرکت داگلاس اقدام به مزایده برای این شرکت کردند، مک‌دانل این پیشنهاد را برنده شد. ادغام این دو شرکت در ۲۸ آوریل ۱۹۶۷ رسمیت یافت و جیمز اسمیت مک‌دانل به مدیریت شرکت جدید منصوب شد.

انواع هواپیماهای مک دانل داگلاس

DC-9 و DC-8

داگلاس DC-8 در سال ۱۹۵۸–۱۹۷۲ ساخته شد. نخستین استفاده‌کنندهٔ این هواپیما یونایتد ایرلاینز بوده‌است. این هواپیما برای نخستین بار در ۳۰ مه ۱۹۵۸ میلادی مورد استفاده قرار گرفت.

داگلاس DC-9 در سال ۱۹۶۵–۱۹۸۲ ساخته شد. نخستین استفاده‌کنندهٔ این هواپیما USA Jet Airlines بوده‌است. این هواپیما برای نخستین بار در ۲۵ فوریه ۱۹۶۵ میلادی مورد استفاده قرار گرفت.

DC-10 اولین هواپیمای مشترک مک دانل داگلاس

در سال ۱۹۷۰ هواپیمای مک‌دانل داگلاس DC-10 از سری آخرین هواپیماهای مسافری شرکت داگلاس، نخستین پرواز خود را به انجام رساند. DC-10 یک هواپیمای پهن‌پیکر سه موتوره است که دو موتور آن در زیر بال‌ها و موتور سوم در قاعدهٔ دم آن قرار دارد و می‌تواند مسافت‌های متوسط تا طولانی را پرواز نماید.

شرکت مک‌دانل داگلاس این هواپیما را برای انجام پروازهای طولاني طراحي نمود و آن را جانشین دیگر هواپیمای خود یعنی DC-8 نمود.

MD-11

مک‌دانل داگلاس MD-11 یک هواپیمای مسافربری پهن پیکر سه موتوره است.نخستین پرواز MD-11 ژانویه ۱۹۹۰ صورت گرفت. بیشتر مدلهای مسافربری آن با تغییر کاربری به هواپیماهای ترابری ویژه حمل کالا تبدیل شده‌اند. MD-11 نسل جدیدی از هواپیمای قدیمی تر این شرکت، DC-10 به حساب می‌آید. ظرفیت مسافر این هواپیما، ۴۱۰ نفر است.

هواپیمای MD-11

MD-11

MD-80

در اوایل دهه ۱۹۸۰ تکامل یافته ی هواپیمای مک‌دانل داگلاس DC-9 تحت نام مک‌دانل داگلاس MD-80 تولید شد، که جدیدترین عضو خانواده جت‌های دوموتوره بود. تولید انواع جت‌های MD-80 سنگ بنایی برای ساخت سری جدید هواپیماهای پیشرفته مک‌دانل داگلاس MD-90 به‌شمار می‌ رفت. ظرفیت مسافر در این مدل از هواپیماهای مک دانل داگلاس، ۱۷۲ نفر می باشد.

هواپیمای MD-80 مک دانل داگلاس
هواپیمای MD-80
هواپیمای MD-81 مک دانل داگلاس

MD-81

مدل استاندارد در میان هواپیماهای مسافربری MD با اتاقک خلبانی کاملا آنالوگ است. قابلیت حمل ۱۵۵ مسافر را دارد. این مدل در واقع نمونه اولیه و پایه ای برای دیگر مدل های پیشرفته تر بعدی شد.

هواپیمای MD-82 مک دانل داگلاس

MD-82

این مدل، در حقیقت همان مدل ۸۱ است با موتور بهینه سازی شده ای که برای استفاده در فرودگاه های مناطق گرم یا ارتفاعات بلند ساخته شده است. حداکثر مسافران آن ۱۵۵ نفر است.

هواپیمای MD-83 مک دانل داگلاس

MD-83

هواپیمای MD مدل ۸۳ در حقیقت نوع پیشرفته شده مدل های ۸۱ و ۸۲ محسوب می شود. دو مخزن سوخت آن یکی در انتهای هواپیما و دیگری در جلوی بدنه تعبیه شده اند. ظرفیت حمل مسافر این مدل، ۱۵۵ نفر است.

هواپیمای MD-87 مک دانل داگلاس

MD-87

برای مسیرهای کم مسافرتر و با بدنه ای کوتاه تر طراحی شده است. در مجموع این مدل همانند دیگر مدل های MD است.

هواپیمای MD-88 مک دانل داگلاس

MD-88

این مدل در واقع همان مدل ۸۲ ام دی است که با کابین خلبان دیجیتالی بهتر و پیشرفته تر مجهز شده است. هم چنین تغییراتی در سیستم هشدار باد، ظاهر درون کابین خلبان و بخش های درونی هواپیما داشت.

MD-90

اولین پرواز ام‌دی-۹۰ در بیست و دوم فوریه ۱۹۹۳ صورت گرفت و رسماً در آوریل ۱۹۹۵ وارد عرصه حمل و نقل هوایی گردید. هواپیمای ام‌دی-۹۰ دارای گنجایش ۱۷۲ صندلی جهت مسافرین است و در کلیه شرایط آب و هوایی دنیا قابلیت نشستن و برخاستن دارد. MD-90 نسبت به مدل قدیمی تر خود یعنی MD-80 طول بیشتری دارد.

۷۰٪ درصد تولیدات ام‌دی-۹۰ بعد از ادغام شرکت مک دانل داگلاس با شرکت بوئینگ انجام گرفت. سرانجام در سال 2000، تولید این مدل هواپیما متوقف گردید.

هواپیمای MD-90
هواپیمای MD-90

MD-95 یا بوئینگ 717

مدیران بوئینگ بر این باور بودند، که با توجه به ادغام صورت گرفته و هزینه بسیار کلان خرید سهام مک دانل داگلاس که از طرف بوئینگ پرداخت شده، الزاماً می‌باید تغییر نام MD-95 و هواپیمای در حال تولید MD-90 صورت بگیرد. به همین منظور، این تصمیم اتخاذ شد که هواپیمای MD-95 از این پس به نام بوئینگ ۷۱۷ و MD-90 نیز با نام بوئینگ MD-90 تولید و روانه بازار شود.

بوئینگ ۷۱۷ نخستین بار در سال ۱۹۹۱ در نمایشگاه هوایی پاریس عرضه شد. کار طراحی آن تا سال 1997 توسط بوئینگ به پایان رسید و یک سال بعد نخستین پرواز آن انجام شد. از سپتامبر ۱۹۹۹ وارد ناوگان تجاری هوایی شد. این هواپیما برای حمل 117 مسافر طراحی شده است. امروزه بیشتر توسط شرکت‌های هوایی آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کدام ایرلاین های ایرانی، هواپیمای MD دارند؟

نام ایرلایننوع هواپیماتعداد هواپیما
زاگرسMD-82

MD-83
5

3
ایران ایر تورMD-827
کیش ایرMD-82

MD-83
4

3
آتاMD-836
کاسپینMD-81

MD-83
1

5
تابانMD-885


پست های مرتبط
معرفی هواپیما

هواپیمای ATR

معرفی هواپیما

هواپیمای BAe

معرفی هواپیما

هواپیمای فوکر

معرفی هواپیما

هواپیمای ایرباس