امکان رزرو آنلاین تور در آی سفر ...

دانستنی های سفر

انواع اقامتگاه که بهتر است بشناسید

انواع هتل
زمان مطالعه: 7 دقیقه

انتخاب مکانی به عنوان اقامتگاه یکی از ضروری ترین بخش های سفر است. بنابراین بهتر است با انواع اقامتگاه ها آشنایی داشته باشید. این اطلاعات به شما کمک می کند تا بتوانید با توجه به نوع سفر و نیازهایتان، بهترین انتخاب را داشته باشید.

هتل

هتل‌ها از امکانات اقامتی و گردشگری شهرها به حساب می‌آیند و بیشتر مورد استفاده مسافران و گردشگران قرار می‌گیرند. هتل‌ها دارای تعداد زیادی اتاق هستند که گاه به چند صد اتاق می‌رسد. علاوه بر اتاق‌ها و سوئیت‌های اقامتی، هتل‌ها دارای امکانات رفاهی گوناگونی هستند. از جمله رستوران، استخر شنا، کافی شاپ و سالن اجتماعات. اما از اولین روز پیدایش هتل ها تا کنون، تغییرات زیادی کرده اند و انواع مختلفی از هتل ها با ویژگی های متنوع به وجود آمده اند. در ادامه به معرفی انواع هتل ها می پردازیم:

بوتیک هتل

واژه «بوتیک» از زبان فرانسوی وام گرفته شده . این واژه در اصل برای نام گذاری فروشگاه هایی به کار گرفته می شد که به صورت تخصصی کالاهای نایاب و گران قیمت را در مقیاسی کوچک عرضه می کردند. از این رو بوتیک هتل به آن دسته از هتل‌ها گفته می‌شود؛ که سبک هنری و معماری خاص یا مشهوری دارند. در این مدل هتل ها علاوه بر توجه به لوکس بودن و زیبایی بنا، در چیدمان دکوراسیون نیز دقت بسیار شده است. بوتیک هتل ها کوچک تر از هتل های معمولی هستند. در واقع تعداد اتاق ها باید حداقل 10 اتاق و حداکثر 100 باشد. دلیل تعداد محدود اتاق ها این است که مسافر ارتباطی رو در رو را با گردانندگان هتل برقرار خواهد کرد.

در ایران نیز روز به روز تعداد این هتل ها در حال افزایش است. در اسفند ۱۳۸۵ هتل بین‌المللی لاله کندوان، به عنوان نخستین بوتیک هتل در ایران مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

هتل آپارتمان

هتل آپارتمان ها معمولا دارای سوئیت و یا آپارتمان های مستقل هستند. در واقع تفاوت اصلی هتل آپارتمان ها با هتل های معمولی، ابعاد بزرگ تر واحدهای اقامتی است. در این نوع هتل، شما یک واحد آپارتمان را با اکثر امکانات یک خانه ی معمولی نظیر آشپزخانه، اجاره می کنید. قیمت هتل آپارتمان ها معمولا کمتر از هتل ها می باشد.

هتل آپارتمان یک اقامتگاه به صرفه
هتل آپارتمان

هتل هایی با ویژگی خاص

هتل فرودگاهی

هتل فرودگاهی، همانطور که از نامش پیداست، هتلی است که در نزدیکی فرودگاه دایر شده باشد. هتل های فرودگاهی معمولا برای مسافرانی مطلوب است که پرواز آنها در میانه ی راه توقف دارد یا پروازشان کنسل و به زمان دیگری موکول شده است. هتل فرودگاهی هم چنین برای کسانی که سفرهای اتصالی دارند، مناسب است. جالب است بدانید که این هتل ها به صورت ساعتی رزرو می شوند و امکانات بسیار خوبی هم دارند. در ایران 2 هتل فرودگاهی Novotel و Ibis در نزدیکی فرودگاه امام خمینی تاسیس شده اند.

هتل بیمارستان

هتل بیمارستان ها در راستای گردشگری پزشکی فعالیت می کنند. معمولا گردشگری پزشکی به مسافرت هایی که از کشورهای کمتر توسعه یافته به کشورهای توسعه یافته برای پیگیری معالجه و خدماتی که در کشور خود آن‌ها وجود ندارد، گفته می‌شود.
هتل بیمارستان ها برای بیماران، و اغلب خانواده هایی که باید نزدیک بیمارستان و مریض بمانند اما نیاز به تخت بیمارستان ندارند، ساخته شده است. هتل بیمارستان ها معمولا در طبقات اول بیمارستان‌ها ساخته می شوند و توسط افرادی که در حال بهبودی و یا در انتظار درمان هستند، استفاده می‌شوند. در اسفند ماه سال 1392 اولین هتل بیمارستان ایران در شهر تهران به نام گاندی افتتاح شد. این هتل بیمارستان، دارای 17 طبقه بیمارستان و 21 طبقه هتل می باشد.

هتل بیمارستان اقامتگاه دو منظوره
هتل بیمارستان

هتل تفریحی ( Resort ) و پارک هتل ها

هویت ریزورت هتل ها حول محور فعالیت های تفریحی، سرگرمی و البته ریلکسیشن شکل گرفته است. بسیاری معتقدند ریزورت هتل مزایای زیادی را نصیب مسافران می کند که از آن جمله می توان به رفاه و آسایش برای خانواده ها، برگزاری برنامه های سرگرم کننده شبانه، امکاناتی برای سرگرم کردن کودکان، مرکز خرید وغیره اشاره کرد. تفاوت این نوع هتل با هتل های معمولی را باید در خدمات، موقعیت مکانی و البته امکانات و فعالیت های آنها مشاهده کرد. به عبارتی ریزورت هتل ها وسعت بیشتری دارند و به همین دلیل هم تنوع فعالیت هایی که در آنها قابل انجام است، بیشتر است. در حال حاضر تنها ریزورت هتل یا پارک هتل ایران، هتل مارینا پارک کیش است.

هتل ریزورت یک اقامتگاه خاص برای تفریح
هتل ریزورت

هتل کپسولی

نوعی هتل است که ویژگی مهم آن وجود اتاق های زیاد و بسیار کوچکی است که مانند کپسول، کنار هم قرار گرفته‌اند. این هتل برای اقامت یک شبه و ارزان قیمت مسافرانی طراحی شده‌است که نیاز به امکانات هتل‌های لوکس و گران قیمت ندارند. هدف از طراحی هتل کپسولی، طراحی حداقل فضای ممکن برای خوابیدن به همراه ارائه ی حداکثر امکانات برای آن بود. معمولاً سرویس اینترنت پرسرعت، تلویزیون، آینه دیواری و امکان کنترل نور و دما در اتاق های آن‌ وجود دارد. دستشویی و حمام به صورت عمومی و در خارج از اتاق وجود دارند. کشور ما نیز هم اکنون در حال ایجاد و تاسیس این هتل های کپسولی در شهرهای بزرگ است.

هتل کپسولی اقامتگاه ارزان و کوچک
هتل کپسولی

متل

متل تلفیقی است از دو واژه Motor و Hotel و اساساً ماهیت بین راهی داشته و معمولاً خارج از شهرها قراردارد . در تعریف متل می توان گفت که هتلی است که در آن مسافران می توانند با خودروی شخصی وارد شده و حتی خودرو را مقابل درب اتاق خود پارک نمایند . یکی از مشخصه های اصلی متل ها عدم وجود لابی در آنهاست چرا که میهمانان به مجرد وارد شدن به متل بدون نیاز به پیاده شدن کلید اتاق خود را از رسپشن دریافت نموده و مستقیماً به سمت اتاق خود رانندگی می نمایند. معروف ترین متل ایران، همانطور که می دانید متل قو واقع در استان مازندران است.

خوابگاه یا هاستل

هاستل  از ترکیب دو واژه انگلیسی Host (مهمان کردن) و Hotel (هتل) ساخته شده است. هاستل‌ها اقامتگاهی اجاره‌ای با فضایی گرم و صمیمی‌اند که در آن تخت‌های یک اتاق به مسافرین اجاره داده می‌شود.  بدین ترتیب که یک اتاق بین چند مسافر مشترک است. به طور معمول در هر اتاق 2 تا 8 تخت قرار دارد.البته هاستل هایی با بیش از این تعداد تخت هم وجود دارند.سرویس‌های بهداشتی مثل حمام و توالت و همچنین آشپزخانه‌ها نیز بیرون از اتاق‌ها قرار دارند و به طور مشترک استفاده می‌شوند. همین استفاده ی مشترک از امکانات هاستل، باعث ارزان شدن قیمت آن می شود. مزیت قابل توجه این اقامتگاه ها آشنایی با گردشگرانی از سراسر دنیاست. در ایران هنوز هاستلی وجود ندارد.

اقامتگاه مشترک هاستل
هاستل یا خوابگاه

اقامتگاه بوم گردی

این نوع اقامتگاه در یک ناحیه طبیعی و یا محلی و روستایی واقع هستند.این اقامتگاه‌ها معمولاً کوچک بوده و دارای اتاق‌هایی کم‌تر از 30 عدد می‌باشند. اکو توریسم، فعالیت صنعت گردشگری به شیوه‌ای است که منافع مالی این صنعت به جیب جامعه میزبان محلی رفته و در عین حال ضربات محیطی را کاهش داده و برای بازدیدکنندگان تجربه‌ای بر اساس طبیعت فرهنگ بومی آن منطقه فراهم آورد. با اقامت در یکی از این اتاق های بومی و محلی، خودتان را کاملا یکی از افراد بومی آن منطقه حس می کنید. در شهر یزد و کاشان تعداد زیادی از این اقامتگاه ها وجود دارد.

مهمان سرا

مهمانسراها از هتل ها ارزانتر بوده،معمولا تحت نظر سازمان ها و ارگان ها و شرکتهای دولتی سرمایه گذاری و اداره می شود و گروههای خاصی از مهمان های مرتبط با آن سازمان را می پذیرد،مانند مهمانسرای ارتش و شرکت نفت .

مسافرخانه

در ایران به مکانهای اقامتی ارزان قیمت شبانه‌روزی، مهمانپذیر و نیز مسافرخانه گفته می‌شود. در نیمهٔ اول قرن چهاردهم خورشیدی، ساخت مسافرخانه‌های ارزان قیمت در شهرهای مختلف ایران گسترش یافت و در شهرهای مختلف این مکان‌ها، در میدان‌ها اصلی شهر، دروازه‌های ورودی و نیز در مجاورت گاراژهای مسافرتی ساخته شدند. در دهه‌های اخیر، علاقهٔ بیشتری به ساخت و اقامت در هتل به وجود آمده‌است. به همین دلیل، بسیاری از مسافرخانه‌های قدیمی تغییر کاربری داده‌اند. در مسافرخانه معمولاً هر اتاق دارای یک تا دو تخت است. امکانات بهداشتی (حمام و توالت) و نیز آشپزخانه در بسیاری موارد در بیرون از اتاق‌ها قرار دارند و به صورت اشتراکی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مسافرخانه
مسافرخانه

زائرسرا

زائرسرای مشهد یک اقامتگاه برای کاروان های زیارتی

زائرسَرا نوعی مکان اقامتی است که بیشتر در نزدیکی امامزادهها و اماکن مذهبی بنا می‌شود. شهرهای مذهبی مانند مشهد و قم دارای تعداد زیادی زائر سرا هستند. زائرسراها ممکن است همانند هتل دارای اتاق‌ها و سوئیت‌های مجزا باشند. اما معمولاً چون مورد استفاده گروهی کاروانهای زیارتی قرار می‌گیرند دارای خوابگاه های گروهی با تختخواب یا بدون تختخواب هستند.

پانسیون

پانسیون

اقامتگاهی است که مشتریان با پرداخت هزینه ماهیانه یا حتی سالیانه ، می توانند از مسکن، خوراک، لوازم خانگی و سایر امکانات آنجا استفاده کنند.
اکنون این مکان ها به محل زندگی موقتی دانشجویان و کارمندان و کارآموزان تبدیل شده است. از این رو همین موقتی بودن می تواند شکل خاصی از رابطه و زندگی را تعریف کند. رابطه های موقتی که به دوستی و روابط اجتماعی مداومی نمی انجامد و بسیار گسسته است.

کاروان سرا

در یک تعریف ساده، کاروانسرا به ساختمانی اشاره دارد که کاروان را در خود جای می‌دهد و پلان آن معمولاً مربع یا مستطیل شکل است، با یک ورودی برجسته عظیم و بلند، معمولاً ساده و بدون نقش، با دیوارهایی که گاهی اوقات بادگیرهایی در انتهای آن تعبیه شده‌است. امروزه بعضی از کاروانسراهای قدیمی ایران برای استفاده ی دوباره و تجربه ی اقامت در کاروانسراهای ایران باستان، بازسازی شده اند. در این اقامتگاه ها، به جای اتاق، یک حجره به شما تحویل می دهند و از امکانات مدرن خبری نیست. همه چیز کاملا به صورت سنتی برگذار می شود.

کاروانسرا قدیمی ترین اقامتگاه ایران
کاروانسرا