امکان رزرو آنلاین تور در آی سفر ...

دانستنی های سفرراهنمای سفر

معرفی کشور توریستی ترکیه

زمان مطالعه: 4 دقیقه

علاقه ما ایرانی ها به ترکیه

ترکیه برای ما ایرانی ها اگر انتخاب اول نباشد، حتما انتخاب دوم سفرخارجی خواهد بود. آن هم بعد از امارات متحده عربی یا همان شهر دبی. البته انتخاب خوبی هم هست. شاید بهتر باشد قبل از پا گذاشتن به اروپا، همین دور و بر خودمان را بهتر ببینیم. ترکیه تا حدی شبیه ایران است. البته مسلم است که تفاوت های بسیاری با اینجا دارد اما اشتراکات زیادی هم می توان بین این دو کشور پیدا کرد. ما ایرانی ها آنقدر به ترکیه سفر کرده ایم که اگر همین الان یکی از آشنایان من یا شما بگوید فردا به ترکیه می رود، اصلا چشم هایمان به اندازه ی زمانی که بگوید عازم پاریس یا آلمان است، گرد نمی شود. با خودمان می گوییم که می رود همین بغل گوشمان. و به اندازه ی یک سفر داخلی برایمان عادی جلوه می کند.

با این همه نزدیکی که بین ما و ترکیه احساس می شود، هنوز آن طور که باید و شاید این کشور پهناور و رنگارنگ را به خوبی نمی شناسیم. با تاریخ و فرهنگش بیگانه ایم و از تمام مشاهیرش فقط سلطان سلیمان و آتاتورک را، آن هم فقط به اسم می شناسیم و سریال های سطح پایینش را تماشا کرده ایم! این طور ها هم نیست. عثمانی و امپراطوری اش راه زیادی را پشت سر گذاشته تا تبدیل به ترکیه ی امروزه شده و من و شما برای تعطیلاتمان به آن سفر می کنیم. حاصل سیر تاریخی پرفراز و نشیب ترکیه، کاخ ها و مساجدی است که به وفور در این کشور وجود دارد و همگی باشکوه و مسحور کننده هستند. از آن هایی که حسابی توریست را خیره می کند و نمی گذارد دوربین عکاسی اش لحظه ای بیکار بماند.

در این سری مقالات مربوط به ترکیه، قرار است با تاریخچه، جاذبه ها و فرهنگ مردم این کشور به صورت دقیق و مفصل تر از قبل، آشنایی پیدا کنیم . چون همه ی ما کم و بیش می دانیم که یک کشور را تنها و تنها می شود با تاریخ، فرهنگ و سنت، غذاها،  جاذبه ها و هنرهایش از جمله ادبیات و موسیقی شناخت و بس. با آگاهی درباره ی این موضوعات، اگر  بار دیگر گذرمان به این کشور زیبا افتاد، می توانیم با دید بازتر و عمیق تری اطرافمان را تماشا و رصد کنیم و لذت سفر را دوچندان ببریم. البته اگر فقط به قصد آوردن جنس به ترکیه سفر نکرده باشید!

استانبول
استانبول

مقدماتی که باید حتما در مورد ترکیه بدانید!

بخشی از کشور ترکیه در قاره ی اروپا و بخش دیگر آن در آسیا واقع شده است. و اگر به ترکیه رفته باشید، حتما متوجه حضور هر دو فرهنگ اروپایی و آسیایی در این کشور شده اید. ترکیه را برای انجام فعالیت های بین المللی همچون مسابقات جهانی ورزشی، جزوی از قاره ی اروپا به حساب می آورند. بخش بزرگی از این کشور که با نام آناتولی یا آسیای صغیر شناخته می شود، در جنوب غربی آسیا و خاورمیانه قرار گرفته است. سه چهارم از مناطق مرزی این کشور را دریا تشکیل می دهد که از آن جمله می توان به دریای سیاه، دریای اژه و دریای مدیترانه اشاره کرد.

مذهب

بیشترین شباهتی که بین ایران و ترکیه وجود دارد، مذهب است. طبق آخرین آمار منتشر شده، 98 درصد مردم ترکیه، مسلمان هستند و 2 درصد جمعیت هم پیروان سایر ادیان می باشند. البته اکثریت جمعیت مسلمان ترکیه، اهل تسنن هستند. مذهب مشترک می تواند انسان ها را از بسیاری جهات به هم نزدیک کند. حتی اگر زبان فرق داشته باشد، مذهب مشترک یک صمیمیت خاصی را ایجاد می کند. بگذریم از اینکه انسان ها بارها نشان داده اند که با پیروان سایر مذاهب به جز مذهب خودشان هم می شود رفاقت های عمیقی برقرار کرد. مثلا در مقوله ای مانند سفر، اگر مسلمان باشید و خوراک حلال برایتان یک دغدغه باشد، خب در کشوری مثل ترکیه بسیار راحت تر از آلمان می توانید غذای حلال را مصرف کنید چون این موضوع دغدغه ی مردم همان کشور نیز هست. اسلام در ترکیه سبب شده تا تعداد زیادی مسجد بسیار زیبا با معماری های خیره کننده و چشم نواز بنا شوند و البته نمی توان از کلیساهای این کشور نیز چشم پوشی کرد. از دوره ی امپراطوری عثمانی تا به امروز، ادیان مختلف ترکیه در صلح و آرامش در کنار یکدیگر زندگی کرده اند و وجود 236 کلیسا در کنار مساجد بی شمار، نشانی از احترام به ادیان مختلف در این کشور است.

آب و هوا و شرایط اقلیمی ترکیه

آب و هوای ترکیه را نیز از این جهت که تابستان های گرم و زمستان های معتدل دارد، تا حدی می توان به ایران شبیه دانست. این کشور مثلثی شکل از سه سمت توسط دریا احاطه شده و از شرایط اقلیمی متفاوتی برخوردار است. تقریبا از 10 تیرماه تا 10 شهریور ماه ، گرم ترین روزهای ترکیه را آن هم با رطوبت بالا می توان تجربه کرد. میزان بارش در منطقه ی حاشیه ی دریای سیاه در مقایسه با سایر نقاط کشور بیشتر است.

جغرافیا

ترکیه به 7 منطقه ی جغرافیایی تقسیم می شود که به مرور در سری مقالات مربوط به کشور ترکیه، جاذبه های هر منطقه را با هم بررسی می کنیم:


1- آناتولی شرقی (بیشترین مساحت از کشور)

2-آناتولی مرکزی

3-جنوب شرقی آناتولی (کمترین مساحت از کشور)

4-حاشیه ی دریای سیاه

5-حاشیه ی دریای مدیترانه

6-حاشیه ی دریای اژه

7-منطقه مرمره


منتظر قسمت های بعدی معرفی ترکیه و آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ این کشور باشید تا سفر شگفت انگیزمان را با هم به پایان برسانیم.

  • در نوشتن این مقاله از کتاب توریسم ترکیه، جاذبه های برتر، نوشته ی رامین اسدی و محمود دریانی نیز استفاده شده است.
پست های مرتبط
جاذبه های گردشگری

5 کاخ دیدنی استانبول

جاذبه های گردشگری

5 جاذبه گردشگری ازمیر

تفریحات و سرگرمیجاذبه های گردشگری

13 جاذبه گردشگری آنتالیا

ارزش خواندن دارد...
ارمنستان ، کشوری فقیر اما خوشحال!